נסיעה ללא ביטוח חובה

מה ההשלכות במידה ונתפסים בלי?

מדי שנה מתווספים כמה עשרות אם לא מאות אלפי נהגים לנהיגה בכבישי ישראל, ברוכים הבאים למועדון… זה כיף וזה לוקסוס, אבל זה גם מחייב, הכירו את חוק ביטוח חובה, או בשמו המקורי "פקודת ביטוח רכב מנועי". (הם לא יכולים לכתוב פשוט, המשפטנים… תמיד מסבכים את העניינים…).

מה זה ביטוח חובה?

חוק "פקודת ביטוח רכב מנועי" הוא מוותיקי החוקים במדינת ישראל, לפי חוק זה אסור לשום אדם באשר הוא להשתמש ברכב מנועי, אם אין על אותו רכב פוליסת ביטוח חובה בת תוקף. הנתפס בנסיעה ללא ביטוח חובה, מוטל עליו תשלום קנס, שיכול להגיע במקרים מסוימים גם לקנס בגובה עשרות אלפי ₪, או במקרים מסוימים אף מאסר עד שלושה חודשים.

יתרה מזאת, בית המשפט יכול לפסול את רישיונו של העובר על החוק – למשך שנה ויותר, בעיקר אם מדובר באדם שנתפס פעם שנייה בעבירה זו. גם לזייף תעודת ביטוח לא משתלם… דינו של זיוף תעודת ביטוח הוא עד חצי שנת מאסר. מעבר לכך, אם נתפס נהג על עבירת תנועה כלשהי, יידרש ע"י השוטר להציג תעודת ביטוח בתוקף, במידה ואין ברשותו, זה יוסיף עוד עבירה לעבירת התנועה שבגינה נתפס, ויכול להוביל אף לשלילת הרישיון.

אם אתם כבר עושים תאונה, אז שיהיה עם ביטוח חובה…

במידה ונפגע מישהו מרכב שאינו נושא תעודת ביטוח חובה, יקבל הנפגע פיצוי מקרן בשם 'קרנית', הקרן רשאית לתבוע את בעל הרכב הפוגע במלוא תשלום ההוצאות. (והיא תתבע בוודאות! אלא אם כן הנהג יוכיח שהוא לא ידע שתוקף הביטוח פג, או שנהג ברכב של מישהו אחר, והוטעה לגבי הביטוח), זה יכול להסתכם בסכומים גבוהים של מאות אלפי ₪ – הוצאות אשפוז, הוצאות הטיפולים וכל הכרוך בכך, אובדן כושר עבודה של הנפגע, הוצאות סיעוד אם נדרשים. שלא לדבר במקרה של מוות, שם ההוצאות גדולות בהרבה, בקיצור, לא עסק משתלם…

זהירות יתר בנהגים חדשים

חובתו של נהג חדש, לפחות בשנתיים הראשונות להוצאת הרישיון, הוא כפול ומכופל, הסיכון שהוא יתנגש בכלי רכב אחרים גבוה יותר, מה לעשות? ניסיון עושה משהו… ולכן החברות גם מייקרות את הפוליסה לנהגים חדשים. ובענייננו – העונשים על נהג חדש הנתפס נוהג ללא ביטוח חובה בתוקף הם גבוהים יותר. אם לרוע מזלו הוא גם עשה תאונה, מצבו יהיה מורכב מאוד, הוא מסכן בכך את רישיונו, שזה עתה קיבל, ועלול לקבל קנס כספי גבוה ואפילו מאסר.

בניגוד לביטוח מקיף או ביטוח צד ג', המכסים נזקי רכוש, שאינם חובה לכל בעל רכב. ביטוח חובה הוא ביטוח המכסה נזקי גוף שנגרמו מתאונה, והוא חובה לכל רכב הנע על כבישי ישראל. ביטוח חובה מכסה לא רק את נהג הרכב הפוגע, אלא גם את מי שנפגע, בין אם הוא הולך רגל, רוכב ברכב דו גלגלי או נוהג ברכב.   

על הכותב

צחי גולן מנחם

צחי גולן מנחם

סוכן ביטוח כבר למעלה מ10 שנים, עבדתי בחברת הראל ובסוכנויות פרטיות. תעודת מתכנן פיננסי ובעל תואר שני במנהל עסקים.